Många har upptäckt att finns man inte på nätet så finns man inte, och det gäller oavsett segment. Därför blir det allt vanligare med små startups i form av e-handel eftersom det som konsumenten tidigare enbart handlade i butik vill man nu ska finnas precis lika tillgängligt online. Inte minst tack vare den ökade mobilsurfen.
Så länge webbshoppen undviker komplicerade betalningslösningar finns det inga anledningar till att inte handla direkt i nallen eller på datorn. Eftersom man även enkelt kan jämföra priser på nätet så ligger själva köpet inte många knapptryck bort.
Källa: sokmotorkonsult.se
Att ”handla på nätet” låter väldigt enkelt i teorin, och i många fall går det faktiskt på någon minut ifrån soffan. Men man kan stöta på många hinder på vägen där leverantören lägger krokben för sig själv. En undersökning gjord av Silentium redovisar hur många svenskar som avbryter sina påbörjade köp online.
Här är några av de vanligaste anledningarna:
- Avancerade betalningslösningar
När man bestämt sig för sin vara vill man ju bara passera via kassan och avsluta köpet snarast. Om det då visar sig att du måste registrera dig, fylla i 57 rader och lämna ut personliga uppgifter händer det ganska ofta att man letar upp en ny webbshop som erbjuder ett enklare kassasystem. - Märkliga villkor vid reklamation eller retur
Många kan dra sig för att handla på nätet just på grund av att man aldrig får chans att prova eller känna på produkten, vilket gör köpet mer osäkert från konsumentens sida. Då måste det finnas bra villkor om produkten inte var det man förväntade sig så att det enkelt går att byta eller lämna tillbaka. T.ex. att man skickar med en returtalong och erbjuder fri frakt och retur. - Krokig väg till avslut
Ligger kassan för många klick bort eller är för svår att lokalisera blir det inte många köp. Det ska gå snabbt och smidigt. - För dyrt
Som e-handlare måste du ha kontinuerlig koll på dina konkurrenter eftersom det är precis vad kunden har. Många jämför priser ett flertal gånger innan man kommer till avslut och då gäller det att inte tillhöra den dyrare skaran.
Google har precis lanserats som gynnar e-handlare som annonserar via Google Adwords där man kan få fram produkterna direkt i sökresultatet med bild och pris. Tjänsten heter Google Shopping och börjar nu användas av fler och fler e-handlare.